سئوالات مسابقه فرهنگی ورزشی به سوی ظهور

باسمه تعالی

          میـــــــــــــلاد منجی عالم بشریت مبـــــــارک

          با سلام و احترام ، مسابقه فرهنگی آموزشی به سوی ظهور ویژه میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) که توسط آکادمی کوهنوردی اوج               باشگاه کوهنوردی و اسکی شیراز جوان و به منظور مشارکت عزیزان کوهنورد و علاقمندان با شرایط ذیل برگزار می گردد .

1-شرکت برای عموم آزاد می باشد

2-            حداکثر مهلت ارسال پاسخ نامه  به دبیرخانه مسابقه ( دفتر آکادمی کوهنوردی اوج باشگاه کوهنوردی و اسکی شیراز جوان به آدرس : شیراز بوستان خلد برین ساختمان کلاه فرنگی ) روز یکشنبه   9  مرداد ماه  1390  و از ساعت   15   لغایت   20  می باشد  . ( فقط روز های یکشنبه همه هفته )

3-           اعلام برندگان در مسابقه و اهدا جوایز روز  24  مرداد ماه 1390  همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) و سالگرد تاسیس آکادمی کوهنوردی اوج شیراز  که مکان آن  اعلام خواهد شد .

4-           به چهار نفر از خواهران و چهار نفر از برادران به قید قرعه که حد نصاب لازم را کسب کرده باشند جوایز اهدا می گردد .

5-            برای شرکت در قرعه کشی جوایز  بایستی حداقل به  90   درصد از سئوالات پاسخ صحیح  داده باشید .

6-                       پاسخ نامه در پایان سئوالات  ارائه گردیده است .

7-                      سئوال های ویژه امام عصر (عج) در متن می باشد .

 زندگینامه حضرت مهدی(ع)

ولادت
ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان ( ع ) در شب جمعه ، نیمه شعبان سال 255یا 256هجری بود پس از اینکه دو قرن و اندی از هجرت پیامبر ( ص ) گذشت ، و امامت به امام دهم حضرت هادی ( ع ) و امام یازدهم حضرت عسکری ( ع ) رسید ، کم کم در بین فرمانروایان و دستگاه حکومت جبار ، نگرانی هایی پدید آمد . علت آن اخبار و احادیثی بود که در آنها نقل شده بود : از امام حسن عسکری ( ع ) فرزندی  تولد خواهد یافت که تخت و کاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد کرد و عدل و داد را جانشین ظلم و ستم ستمگران خواهد نمود . در احادیثی که بخصوص از پیغمبر ( ص ) رسیده بود ، این مطلب زیاد گفته شده و به گوش زمامداران رسیده بود   در این زمان یعنی هنگام تولد حضرت مهدی ( ع ) ، معتصم عباسی  ، هشتمین خلیفه عباسی   ، که حکومتش از سال 218هجری آغاز شد ، سامرا ، شهر نوساخته را مرکز حکومت عباسی   قرار داد این اندیشه - که ظهور مصلحی پایه های حکومت ستمکاران را متزلزل می نماید و باید از تولد نوزادان جلوگیری کرد ، و حتی مادران بیگناه را کشت ، و یا قابله هایی را پنهانی به خانه ها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند - در تاریخ نظایری دارد . در زمان حضرت ابراهیم ( ع ) نمرود چنین کرد . در زمان حضرت موسی ( ع ) فرعون نیز به همین روش عمل نمود . ولی خدا نخواست . همواره ستمگران می خواهند مشعل حق را خاموش کنند ، غافل از آنکه ، خداوند نور خود را تمام و کامل می کند ، اگر چه کافران و ستمگران نخواهند در مورد نوزاد مبارک قدم حضرت امام حسن عسکری ( ع ) نیز داستان تاریخ به گونه ای   شگفت انگیز و معجزه آسا تکرار شد   امام دهم بیست سال - در شهر سامرا - تحت نظر و مراقبت بود ، و سپس امام یازدهم ( ع ) نیز در آنجا زیر نظر و نگهبانی حکومت به سر می برد به هنگامی که ولادت ، این اختر تابناک ، حضرت مهدی ( ع ) ، نزدیک گشت ، و خطر او در نظر جباران قوت گرفت ، در صدد بر آمدند تا از پدید آمدن این نوزاد جلوگیری کنند ، و اگر پدید آمد و بدین جهان پای  نهاد ، او را از میان بردارند   بدین علت بود که چگونگی احوال مهدی   ، دوران حمل و سپس تولد او ، همه و همه ، از مردم نهان داشته می شد ، جز چند تن معدود از نزدیکان ، یا شاگردان و اصحاب خاص امام حسن عسکری ( ع ) کسی او را نمی دید . آنان نیز مهدی  را گاه بگاه می دیدند ، نه همیشه و به صورت عادی.

شیعیان خاص ، مهدی ( ع ) را مشاهده کردند
در مدت 5 یا 4 سال آغاز عمر حضرت مهدی
  که پدر بزرگوارش حیات داشت ، شیعیان خاص به حضور حضرت مهدی ( ع) می رسیدند   از جمله چهل تن به محضر امام یازدهم رسیدند و از امام خواستند تا حجت و امام بعد از خود را به آنها بنمایاند تا او را بشناسند ، و امام چنان کرد   آنان پسری را دیدند که بیرون آمد ، همچون پاره ماه ، شبیه به پدر خویش . امام عسکری فرمود : " پس از من ، این پسر امام شماست ، و خلیفه من است در میان شما ، امراو را اطاعت کنید ، از گرد رهبری او پراکنده نگردید ، که هلاک می شوید و دینتان تباه می گردد . این را هم بدانید که شما او را پس از امروز نخواهید دید ، تا اینکه زمانی دراز بگذرد . بنابراین از نایب او ، عثمان بن سعید ، اطاعت کنید " . و بدین گونه ، امام یازدهم ، ضمن تصریح به واقع شدن غیبت کبری ، امام مهدی را به جماعت شیعیان معرفی فرمود ، و استمرار سلسله ولایت را اعلام داشت .یکی  از متفکران و فیلسوفان قرن سوم هجری که به حضور امام رسیده است ، ابو سهل نوبختی می باشد باری ، حضرت مهدی ( ع ) پنهان می زیست تا پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسکری   در روز هشتم ماه ربیع الاول سال 260هجری دیده از جهان فرو بست . در این روز بنا به سنت اسلامی ، می بایست حضرت مهدی بر پیکر مقدس پدر بزرگوار خود نماز گزارد ، تا خلفای ستمگر عباسی جریان امامت را نتوانند تمام شده اعلام کنند ، و یا بد خواهان آن را از مسیر اصلی منحرف کنند ، و وراثت معنوی  و رسالت اسلامی و ولایت دینی را به دست دیگران سپارند . بدین سان ، مردم دیدند کودکی همچون خورشید تابان با شکوه هر چه تمامتر از سرای امام بیرون آمد ، و جعفر کذاب عموی خود را که آماده نماز گزاردن بر پیکر امام بود به کناری زد ، و بر بدن مطهر پدر نماز گزارد

غیبت کوتاه مدت یا غیبت صغری
مدت غیبت صغری
 بیش از هفتاد سال بطول نینجامید   از سال 260ه. تا سال 329ه که در این مدت نایبان خاص ، به محضر حضرت مهدی ( ع ) می رسیدند ، و پاسخ نامه ها سؤالات را به مردم می رساندند . نایبان خاص که افتخار رسیدن به محضر امام ع را داشته اند ، چهار تن می باشند که به " نواب خاص " یا " نایبان ویژه " معروفند . نخستین نایب خاص مهدی ( ع ) عثمان بن سعید اسدی است . که ظاهرا بعد از سال 260 هجری وفات کرد ، و در بغداد به خاک سپرده شد . عثمان بن سعید از یاران و شاگردان مورد اعتماد امام دهم و امام یازدهم بود و خود در زیر سایه امامت پرورش یافته بود . محمد بن عثمان : دومین سفیر و نایب امام ع   محمد بن عثمان بن سعید فرزند عثمان بن سعید است که در سال 305هجری وفات کرد و در بغداد بخاک سپرده شد .نیابت و سفارت محمد بن سعید نزدیک چهل سال بطول انجامید . حسین بن روح نوبختی : سومین سفیر ، حسین بن روح نوبختی بود که در سال 326هجری فوت کرد . علی بن محمد سمری : چهارمین سفیر و نایب امام حجه بن الحسن ( ع ) است که در سال 329هجری قمری در گذشت و در بغداد دفن شد . مدفن وی نزدیک آرامگاه عالم و محدثبزرگ ثقه الاسلام محمد بن یعقوب کلینی است .همین بزرگان و عالمان و روحانیون برجسته و پرهیزگار و زاهد و آگاه در دوره غیبت صغری واسطه ارتباط مردم با امام غایب و حل مشکلات آنها بوسیله حضرت مهدی  ع بودند .

اعتقاد به مهدویت در دوره های گذشته
اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی
 در دینهای دیگر مانند : یهودی ، زردشتی ، مسیحی و مدعیان نبوت عموما ، و دین مقدس اسلام ، خصوصا ، به عنوان یک اصل مسلم مورد قبول همه بوده است .         اعتقاد به حضرت مهدی  ( ع ) منحصر به شیعه نیست      عقیده به ظهور حضرت مهدی ( ع ) فقط مربوط به شیعیان و عالم تشیع نیست ،بلکه بسیاری از مذاهب اهل سنت( مالکی ، حنفی  ، شافعی و حنبلی و ... ) به این اصل اعتقاد دارند و دانشمندان آنها ، این موضوع را در کتابهای فراوان خود آورده اند و احادیث پیغمبر ( ص ) را درباره مهدی ( ع ) از حدیثهای متواتر و صحیح می دانند.

اندکی از آداب و اخلاق کوهنوردی

1- صعود به قله ها و فتح بلندی های کوهستان تنها یکی از اهداف کوهنوردی است و همه آن نیست مبادا که در این راه دچار لغزش و اشتباه شوید وسایر اهداف ارزنده کوهنوردی را به فراموشی بسپارید.

2- بحث اخلاق در کوهنوردی مقوله ای تفکیک ناپذیر از این ورزش است و برماست که با فراست و دقت لازم اصول اخلاقی آن را فراگرفته ، در تمامی شئون فعالیتهایمان از آن بهره ببریم و آنها را بکار بندیم.

3- در کوه هرگز کسی برتری ، تفوق و اولویتی در شان و مقام نسبت به دیگران ندارد و تنها میزان برخورداری از اخلاق و منش والای کوهنوردی است که افراد را ممتاز و قابل تقدیر یا احترام مضاعف می گرداند.

4- برترین کوهنوردان بدون شک همان هایی هستند که به درجات بالائی از استواری ، گذشت و توان ایثار دست یافته اند و موفقیت خود را جدای از موفقیت و سلامت دیگران نمی دانند.

5- از مهمترین انگیزه های دوستداران طبیعت کوهستان ، بهره گیری از سکوت و آرامش بی نظیر کوه است. انسان در دامان طبیعت کوه ، راه عبور از تلاطم درون و چیره شدن بر ناآرامیهای روحی و جسمی را می یابد.

6- بزرگترین و خطرناکترین دشمن یک کوهنورد ، غرور و تکبر است.

7- در شدائد و سختیهاست که در بوته آزمایش قرار می گیریم و صفات ارزنده ای چون فداکاری و ایثار معنی پیدا می کنند. در کوهنوردی به سبب شکل و نوع خاص ورزشی که انجام می دهیم ، به دفعات دراین آزمایش ناخواسته محک خواهیم خورد، پس با تقویت خصائل انسانی و والا سعی کنیم در این گذر سرافراز و پیروز باشیم.

8- سکوت و آرامش کوهستان نقطه عطفی در اعطای شانس تفکری دقیق تر درباره خود و جهان پیرامون است که شاید بتوان از آن به عنوان برگ زرین دفتر کوهنوردی یاد کرد. درک صحیح و استفاده بهنجار از این موهیت بزرگ نشانه شناخت و تلقی صحیح ما از طبیعت و بشر خواهد بود.

9- به یاد داشته باشیم که در کوهنوردی برخلاف بسیاری ورزشها ، تنها عشق و علاقه بیکران به طبیعت و کوهستان است که آدمی را به بلندای کوهها و قله ها می کشاند و در انتها نیز نه مدالی هست ، نه جام پیروزی و نه عنوان و تبلیغی. پس پاس بداریم این همه خلوص و زیبایی را و دوست بداریم کوهستان با صفا را.

10- آنگاه که برفراز قله ای می ایستیم ، غرور و منیت را از درون خود به در کنیم و از خداوند همه کوههای عالم که رخصت نیل به چنین لحظه ای را به ما ارزانی داشته سپاسگذار باشیم.

11- تمامی کوهنوردان دنیا از هر نژاد ، رنگ و مذهبی برای محیط کوهستان احترام و ارزشی منحصر به فرد و خاص قائل هستند و این همسانی ارزشمند در سراسر گیتی بدون تردید ناشی از فضای بی نظیر و روحانی حاکم بر کوههاست.

*****************************************

اصل اول

کوهپیمایی و کوهنوردی آغاز میشود با

اول ایمنی                     دوم ایمنی                    سوم ایمنی

اول ایمنی : فراگرفتن دانش کوهپیمایی و کوهنوردی و زندگی در طبیعت و استفاده از تجارب متخصصین این ورزش .           دوم ایمنی : استفاده از وسایل و لوازم استاندارد و مناسب در برنامه ها

سوم ایمنی : استفاده به موقع از دانش فراگرفته شده و لوازم مناسب هر برنامه . 

کوهنوردی با کوهپیمایی آغاز می شود

سئوال های ورزشی فرهنگی

1-    محل برخورد دو دامنه ی شیب دار را در بالاترین نقطه ی تماس ..............   می نامند

1- خط الرس        2- شیب              3- یال                 4- گردنه

 2- ژرف ترین نقاط بستر یک رودخانه یادره را ............. می نامند. (که از دامنه شروع شده وبه قله یا خط الراس می رسد.)

1- یال               2- گردنه                  3- دره                      4- خط القعر

 3- جنس ..............: باید دارای پارچه ای مقاوم، انعطاف پذیر  و مقاوم در برابر نفوذ آب باشد . دارای تسمه های شانه ای با عرض مناسب و اسفنج نرم وتسمه کمری پهن ونرم وقفل و تسمه مناسب و زین داخلی باشد.

1-  کیسه خواب        2- کوله پشتی         3- بیواک             4- چادر

 4- کوله .......................: کوله باریک وبلند که از عرض پهلوهای فرد باریکتر است تا دستهای              وی مانور بیشتری داشته باشد

1- قله             2- غارنوردی             3- بار             4- سنگنوردی

 5- ویژگیهای ...............کوهنوردی  :  * دارای رویه مناسب و مستحکم تا پارادر مقابل برجستگیها، قلوه سنگها، رطوبت، سرما و... حفظ کند .      * دارای زیره محکم ومقاوم مانند ویبرام باشد .(زیره ویبرام  به وسیله دو تن ا زکوهنوردان ایتالیایی به نامهای اتور  کاستیگسلونی و ویتال برامانی اختراع شد )        * قد ساق آن به اندازه ای باشد که قوزک پا را بپوشاند .

1- کفش           2- کوله پشتی             3- کت                4- چادر

 6-  ..................  این نوع پوشاک معمولاً از سه لایه تشکیل شده ساخته  می شوند که ویژگیهای اصلی آن،‌ عبور ذرات بخار تعرق بدن که در اثر تحرک در کوهستان بوجود   می آید به بیرون، وجلوگیری از نفوذ باد ورطوبت ناشی از عوامل جوی به داخل می باشد. (منافذ این پارچه 2/0 میکرون قطر دارد درحالیکه اندازه هرقطره آب 2000 بار بزرگتر از منافذ این پارچه می باشد در نتیجه بخار بدن خارج وآب به داخل وارد نمی شود.)

1- آنوراک           2- پلار           3-  ضد باد               4- گورتکس

 7- اصولاً هر............  دارای سه مرحله اصلی : گرم کردن- اصل تمرین- سرد کردن  می باشد که به شرح هر کدام می پردازیم . 

1- صعود           2- تمرین ورزشی        3- بازی            4- غارنوردی

 8- در زمان .................... طوری گام برداری کنیم تا  از اهرمهای اسکلتی بدن بهتر استفاده شود تا به عضلات فشار کمتری وارد شود

1- پیمایش ها        2- تمرین ها      3- سنگنوردی        4- غارنوردی

 9- طول..............یک کوهنورد بادرنظر گرفتن قد وعامل دیگری همچون شیب   مسیر تنظیم شود. در مکان های تقریباً تخت که شیب اندکی دارد،  می توان قدمهای بلندتری برداشت. ولی درسربالایی هاومکان های   پرشیب باید فاصله قدمها را کوتاه ترگرفت تا خستگی به کمترین میزان  خود برسد.

1- قد           2- ارتفاع         3- وزن               4- قدم

 10- میزان سربالایی وسرازیری سطح زمین را.............  می گویند .

1-عمق              2- شیب                 3- سطح                    4- دیوار

11- زاویه بیشتر از ......... درجه را شیب تند می نامند. در این شیبها  باید مسیر رابطور زیگزاگ ولی با دامنه حرکتی بلند تر صعود کرد .

1-  30                         2-   40                         3-  50                        4-  60

12- در هنگام ...................چه کار باید کرد؟  1-از روی یالها، قله ها، دیواره های بلند به پایین بروید  2- اجسام فلزی را از خود دور کنید .    3- لباسهای خیس را عوض کرده، لباس خشک بپوشید   4- در جنگل همیشه از درختان بلند پرهیز کنید.     5- ارتفاع را کم کرده وبه پایین دست بروید.

1- رعد وبرق       2- سیل       3- کوه گرفتگی         4- ارتفاع زدگی

13- وظایف.................... به سه قسمت تقسیم می شود:   وظایف قبل از اجرای برنامه  ،   وظایف حین اجرای برنامه   ،  وظایف بعد از اجرای برنامه

1- مربی         2- مسئول فنی         3- عضو       4- سرپرست

 14- رشته کوههای .............عموما دارای جهت شمال غربی به جنوب شرقی می باشند و  در وسط هر رشته کوه  دره های حاصل خیزی به وجود آمده است که نقش بسیار مهمی در زندگی مردم ایفا کنند

1- کرمان        2- فارس        3- خراسان         4- آذربایجان

15- قله .......... و چند قله اطراف آن (نرکوه چهل تن، صُبَح ، کوشه) جزء کوههای منفرد  در استان سیستان بلوچستان حد فاصل شهرستانهای خاش زاهدان میرجاوه واقع شده است

1-  بزمان       2- تفتان        3- کرکس           4- شیرکوه

16- این رشته کوهها (...............) به صورت نواری منقطع در مرکز ایران قرار گرفت و از ارتفاعات شهرستان تفرش آغاز می شود و در حاشیه کویر مرکزی ایران ادامه یافته و با جهت شمال غرب به جنوب شرق تا حوالی شهر بابک در استان کرمان ادامه می یابد

1- زاگرس        2- البرز         3- ممتد مرکزی           4- جنوبی

 17- رشته کوه البرز در فازکوهزایی .........در دوران سوم زمین شناسی تکوین یافته و با قللی مرتفع ودره هایی عمیق سد عظیم قوسی شکلی به طول تقریبی 700 کیلو متر و عرض 100 تا 150 کیلومتر بین دریای خزر و فلات مرکزی ایران حد فاصل جنوب شهرستان آستارا تا حوالی علی آباد کتول را بوجود آورده است .

1- هیمالیا         2- آلپی            3- آسیایی         4- هندوکش

 18- کوههای شمالی  از ادامه کوههای هندوکش در افغانستان شروع شده و شامل کوههای آذربایجان، کوههای طالش و گیلان، ارتفاعات البرز و کوههای پراکنده خراسان است، که بلندترین نقطه این رشته .........   می‌باشد.

1- علم کوه       2- سبلان          3- دماوند         4- البرز

 19- ایران با ................ کیلومتر مربع مساحت از شمال با ارمنستان، آذربایجان، و ترکمنستان هر سه از جمهوریهای شوروی سابق و دریای خزر، از مشرق با افغانستان و پاکستان، از مغرب با ترکیه و عراق و از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان همسایه است

1- 1648195        2- 1658195       3- 1668195        4- 1678195

سئوال های فرهنگی مذهبی ویژه امام عصر (عج)

20-   امام زمان (عج)کدام معصوم را به عنوان سرمشق والگوی خود نام برده است؟

1)پیامبر(ص)            ( 2)امیرالمومنین(ع    

( 3)فاطمه الزهرا(س)              4)امام حسین(ع) 

 21 - نخسین نایب خاص حضرت مهدی(عج) در کجا دفن شده است؟

1)مدینه                    2)مکه              3)بغداد                     4)سامرا

 22- کدام گزینه درمورد اعتقاد به مهدویت در دورهای گذشته وانتظار ظهور منجی صحیح است؟

 1)فقط یک اعتقاد شیعی است                 2)دیگر ادیان اعتقاد ندارند.

    3)همه ادیان قبول دارند               4)بجز یهدویان همه ادیان قبول دارند

 23- &nb

/ 0 نظر / 5 بازدید